|
KLAIPĖDOS UOSTAS: TECHNIKA, GAMTA IR ŽMONĖS
Klaipėda yra ne tik seniausias privilegijuotas Lietuvos miestas, tačiau ir vienintelis šalies jūrų uostas, savotiškas ekonominis Lietuvos langas į Europą. Todėl neatsitiktinai Klaipėdos apskrities archyve saugoma daugiausia su jūra susijusių įstaigų ir įmonių dokumentų fondų. Viename iš jų saugomi Klaipėdos jūrų prekybos uosto veiklą 1945 – 1991 metais atspindintys dokumentai: uosto viršininko įsakymai, nurodymai, metiniai veiklos planai ir ataskaitos, darbuotojų etatų sąrašai, pareiginės instrukcijos, darbo normos, uosto vystymo, susirašinėjimo ir bylinėjimosi dėl užsienio valstybių laivų uostui padarytos žalos dokumentai ir pan. Tačiau įdomiausi šiame dokumentų masyve yra ne sovietinių laikų dokumentai. Vienoje 1970 m. balandžio 6 d. Klaipėdos jūrų prekybos uosto pažymoje rašoma, kad uoste tvarkant dokumentus ir tikintis rasti istorijai reikšmingus dokumentus, „rastos prieškarinio laikotarpio /1924 m., 1925 m., 1931 m./ fotonuotraukos, atspindinčios prieškarinio laikotarpio uosto būklę“. Ekspertų komisijos 1972 m. balandžio 21 d. pažymoje nurodyta, kad ankstesniais metais dokumentai uoste buvo tvarkomi netinkamai, savavališkai naikinamos bylos, neišliko visa eilė svarbių uosto veiklą atspindinčių dokumentų. Šioje pažymoje taip pat užsiminta, kad patikrinimo metu buvo peržiūrėtas fotografijų albumas, saugojimui atrinktos fotonuotraukos, kuriose atsispindi uosto statybos eiga ir veikla, užfiksuoti objektai Kuršių mariose ir Dangės upėje nuo 1924 iki 1931 metų, uosto atstatymo darbai 1945 – 1958 metais.
Klaipėdos jūrų prekybos uosto 1945 – 1954 metais sudaryti dokumentai, o tuo pačiu ir rasti prieškariniai fotonuotraukų albumai Klaipėdos apskrities archyvui saugoti buvo perduoti 1973 metais. Keista, bet keturis dešimtmečius nei vienas tyrinėtojas neatkreipė dėmesio į šias unikalias XX a. pirmoje pusėje Klaipėdos uosto, molų įrengimo darbus, Kuršių marias ir Baltijos jūros audrų nualintas pakrantes įamžinusias fotonuotraukas. Iš viso Klaipėdos jūrų prekybos uosto archyviniame fonde šiuo metu saugomos trys bylos su fotonuotraukomis:
1. Fotonuotraukų, atspindinčių uosto statybą, veiklą, objektus Kuršių įlankoje ir Dangės upėje iki Antrojo pasaulinio karo, albumas (1902 – 1906 metai; byloje 110 fotonuotraukų).
2. Atskiros fotonuotraukos, atspindinčios uosto veiklą, objektus Kuršių įlankoje ir Dangės upėje nuo 1924 iki 1931 metų (byloje 115 fotonuotraukų).
3. Atskiros fotonuotraukos, atspindinčios uosto atstatymo darbus nuo 1945 iki 1958 metų (byloje 130 fotonuotraukų).
Pirmų dviejų bylų pagrindu Klaipėdos apskrities archyvas, bendradarbiaudamas su Klaipėdos universitetu, parengė ir išleido fotonuotraukų albumą „Technika ir gamta: Klaipėdos uostas XIX a. pabaigoje – XX a. pirmoje pusėje“. Leidinys skirtas supažindinti klaipėdiečius ir miesto svečius su Klaipėdos uosto istorija. Virtualiai susipažinti su šiame leidinyje publikuotomis kai kuriomis fotonuotraukomis siūlome ir Jums.
Pristatymo pabaigoje rasite akyliausio virtualios parodos lankytojo konkurso sąlygas.
Norėdami pasididinti eksponatą, spauskite ant paveiksliuko, o jei dokumentas jums dar bus neįskaitomas, eksponato apatiniame dešiniajame kampe paspauskite šį ženklą.
Jo pagalba dokumentą galėsite atsisiųsti arba atsidaryti naršyklėje.
|
Uosto vilkikas "Hagen" Klaipėdos uosto akvatorijoje [1902-1906 m.].
KLAA. F. 536, ap. 1, b. 1, l. 21.
|
Uosto vilkikas "Hoff" (po 1923 m. pavadintas "Šilutė) Klaipėdos uoste [1902-1906 m.].
KLAA. F. 536, ap. 1, b. 1, l. 21.
|
Vilkikas "Bleeck" (po 1923 m. - "Blek") ir žemsemė "Memel" (po 1923 m. - "Klaipėda") uoste [1902-1906 m.].
KLAA. F. 536, ap. 1, b. 1, l. 27.
|
Naujajame uoste iš garlaivio "Moltke" iškraunama anglis [1902-1906 m.].
KLAA. F. 536, ap. 1, b. 1, l. 30.
|
Krantų tvirtinimo darbai marių pusėje netoli Juodkrantės [1902-1906 m.].
KLAA. F. 536, ap. 1, b. 1, l. 35.
|
Krantų tvirtinimo darbai marių pusėje netoli Juodkrantės [1902-1906 m.].
KLAA. F. 536, ap. 1, b. 1, l. 35.
|
Mergaitė šalia 8-osios bunos prie marių Preilos apylinkėse [1902-1906 m.].
KLAA. F. 536, ap. 1, b. 1, l. 36.
|
Iki Šiaurinio molo buvo nutiestas 1 kilometro ilgio siaurasis geležinkelis akmenims gabenti (1924-05-09).
KLAA. F. 536, ap. 1, b.2, l. 8.
|
Burinis laivas "Griesland", su cemento kroviniu skendės uosto įplaukoje 1924 m. gegužės mėn. (1924-05-22).
KLAA. F. 536, ap. 1, b.2, l. 15.
|
250 arklio jėgų dyzelio ir elktros generatorius centrinėje uosto elektros stotyje (1924-09-29).
KLAA. F. 536, ap. 1, b.2, l. 46.
|
Iš 8 metrų gylio keliamas sulaužytas gelžbetoninis polis (1925-07-20).
KLAA. F. 536, ap. 1, b.2, l. 64.
|
Sustiprintas jūros krantas ir pinučiais paaukštinta priešakinė kopa Kopgalyje (1926-02-18).
KLAA. F. 536, ap. 1, b.2, l. 72.
|
Kopgalyje 1931 m. gruodžio 15-16 d. audros išplautos kopos (1931-12-21).
KLAA. F. 536, ap. 1, b.2, l. 80.
|
Kopos po audros prie Olando Kepurės (1931-12-21).
KLAA. F. 536, ap. 1, b. 2, l. 78.
Kuo yra unikalios Klaipėdos apskrities archyve saugomos uosto darbų fotonuotraukos? Paprastai istorija pastebi vien didžiuosius jos veikėjus ir fiksuoja įvykius, kurie kelia pagarbą, susižavėjimą, nuostabą. Klaipėdos uosto istorija dažnai būna reprezentuojama okeaninių laivų, stovinčių prie krantinių, vaizdais, augančiomis krovos apimtimis, galingais portaliniais kranais. Tuo tarpu dažnai dokininkai, vilkikų kapitonai ar paprasti uosto darbininkai, kurie vykdė uosto gilinimo darbus, lieka nepastebėti. Išlikusiose fotonuotraukose matome ir tapybiškus Kuršių nerijos vaizdus, ir pajūrio gamtos paprastumą, ir XIX a. technikos reliktus bei iš amžių glūdumos į mus žvelgiančius sunkiai dirbančius žmones, kurių indėlį į Klaipėdos miesto ir uosto istoriją verta prisiminti.
Norėdami paskatinti virtualios parodos lankytojus dar kartą peržiūrėti eksponuojamas fotonuotraukas, siūlome sudalyvauti KONKURSE: prašome įdėmiai įsižiūrėti į fotonuotraukas ir suskaičiuoti, keliose iš jų yra įamžinti Klaipėdos krašto žmonės.
Savo atsakymus iki 2014 m. gruodžio 19 d. prašome siųsti elektroniniu paštu klaipeda@archyvai.lt
Gerai suprasdami, kad fotonuotraukų kokybė nėra geriausios kokybės, nugalėtoju bus paskelbtas asmuo, tiksliausiai suskaičiavęs fotonuotraukas, kuriose įamžinti žmonės. Esant keliems teisingiems (ar arčiausiai tiesos buvusiems) spėjimams, nugalėtojas bus nustatytas burtų keliu.
Pagrindinis ir vienintelis konkurso prizas – fotonuotraukų albumas „Technika ir gamta: Klaipėdos uostas XIX a. pabaigoje – XX a. pirmoje pusėje“.
P.S. Klaipėdos apskrities archyvo darbuotojai konkurse dalyvauti negali.