Paroda apie sporto meistrą, vieną garsiausių tarpukario aviakonstruktorių Petrą Motiekaitį

P. Motiekaitis prie lėktuvo. 1937 m. Nuotrauką saugo Šiaulių regioninis valstybės archyvas.
„Retkarčiais mečiau akį tai į greičio, tai į alyvos rodykles, tai į tachometrą. Motoras ištikimai traukė. Pasitenkinimui nebuvo galo. Visą laiką dainavau arba iš džiaugsmo juokiaus. Nuskridau iki elevatoriaus ir virš Nemuno darau kitą posūkį. Atsukęs prieš vėją skrendu aerodroman. [...] Smukimas kiek sumažėjo, kiek pabuvęs pritraukiau visai ir lėktuvas švariai, visais taškais palietė žemę ir nepašokęs, kiek pabėgęs sustojo. Vadinasi, pavyko. [...] Pagaliau mano kūdikystės dienų svajonė išsipildė – aš tapau lakūnu.“ (Petras Motiekaitis, rankraščio „Išskrendu savarankiškai“ ištrauka).
Petro Motiekaičio vardas siejamas su Lietuvos bemotorės aviacijos raida ir Lietuvos aviamodelizmo istorija. Šia sritimi jis susidomėjo dar 1934 m., kai gimtajame Manaitų kaime įsteigė pirmąjį Lietuvoje aviamodeliavimo būrelį „Da–Gi“. Aviamodeliuotojų būrelis buvo pavadintas Lietuvos vardą skrydžiu per Atlantą išgarsinusių lakūnų Stepono Dariaus ir Stasio Girėno garbei. „Nuo modelio prie sklandytuvo, nuo sklandytuvo prie lėktuvo“ – toks buvo šio būrelio šūkis. Nepaisant to, kad į būrelio veiklą įsitraukė vos pora narių, jie kūrė ir gamino sklandytuvų, sraigtasparnių ir kt. modelius, dalyvavo aviamodeliavimo varžybose. Jau 1935 metais Manaituose buvo surengtos pirmosios aviamodeliuotojų varžybos. Lietuvos aviacijos istorijoje šis būrelis minimas kaip pirmasis aviamodeliuotojų būrelis Lietuvoje.
Petras Motiekaitis 1941 metais pradėjo dirbti inžinieriumi konstruktoriumi Kauno karo aviacijos dirbtuvėse. Pokario metais dirbo Panevėžio miesto statybinėse organizacijose. 1945 metais atgaivino aviamodeliavimo būrelį Panevėžio berniukų gimnazijoje. Jis pasižymėjo kaip novatorius, kuris padarė daug technologinių pataisų, racionalizacinių pasiūlymų, atliko reikšmingus išradimus odų apdirbimo technologijoje, spalvotosios fotografijos srityje, surinko vertingą drugių kolekciją.
Petras Motiekaitis per savo gyvenimą pasiekė 16 pasaulio rekordų aviamodeliavimo srityje. Su geriausiais pasaulio aviacijos konstruktoriais varžėsi dėl nuotolio, aukščio, greičio, laiko geriausių pasiekimų. Sraigtasparnių modeliais su gumos varikliu („LIBELLE“ ir „MANAITAI“), lėktuvų modeliais su gumos varikliu („LITHUANIA“ ir „LITHUANIA-2“) buvo pasiektas ne vienas pasaulio rekordas. 1967 m. – laiko (21 min. 42 sek.), nuotolio (1753 m), aukščio (246 m), greičio (58,613 km/h); 1968 m. – greičio (78,332 km/h); 1969 m. – greičio (90,846 km/h, 93,898 km/h, 116,247 km/h); 1970 m. – greičio (144,238 km/h); 1971 m. – lėktuvo modelio greičio (144,927 km/h); 1973 m. – nuotolio (5006 m); 1975 m. – aukščio (812 m). 1968 m. Petrui Motiekaičiui suteiktas sporto meistro vardas, o 1971 m. – tarptautinės klasės sporto meistro vardas.
Petras Motiekaitis mirė 1988 m. sausio 28 dieną, palaidotas Šiauliuose, Donelaičio kapinėse.
Šiemet minime 100-ąsias Stepono Dariaus ir Stasio Girėno skrydžio per Atlanto vandenyną metines. Šis Lietuvos lakūnų skrydis pasaulinėje aviacijos istorijoje reikšmingas tuo, kad jie skrido 6411 kilometrų, nenusileisdami 37 val. 12 min. Tuo metu tai buvo antras skrydžio be nusileidimo rezultatas pasaulyje.
Šiaulių regioninio valstybės archyvo virtuali paroda parengta iš Petro Motiekaičio asmens fonde saugomų dokumentų. Asmeninės nuotraukos, modelių nuotraukos, modelių aprašymai, brėžiniai pristato Petrą Motiekaitį kaip aviamodeliuotoją, aviakonstruktorių.
